Édesem, ha jössz haza, szakíts már pár borostyánlevelet - mosni akarok


Amikor még egy nagy család életét szerveztem, négy gyerek mellett irdatlan mennyiségű szennyes gyűlt össze naponta. Alig győztem vásárolni a mosószert, és ugyan igyekeztem az olcsóbb mosószerek közül választani, mégis sok pénz ment el a ruhák tisztán tartására.
Később már nem kellett ennyit mosni, de azért fájt a szívem a vegyszerekkel szennyezett víz miatt is, ami visszakerül a természetbe, ami még sokáig ott van, szennyezi az élővizet, a földet, mindannyiunkat. Mára felébredt bennem az igény arra, hogy ne romboljam azt az életteret, ami ajándékba jutott nekem.

Ezért is kaptam fel a fejem a borostyánlevélre. A mosó-borostyánra.  Mert zöld. Ennél zöldebb már nem is lehetne, és tényleg kíváncsi voltam, vajon működőképes e a gyakorlatban ez a megoldás. Ha igen, melyek a legjobb praktikák. Hogyan lehet beiktatni a heti nagymosásokat, ha NINCS otthon óriás műanyagflakonokban a mosógél, hanem frissen kell szerezni, aztán előkészíteni a borostyánleveleket.

 Egyáltalán elő kell készíteni???

Ma délután szedtem egy ismerős kertjében két marék borostyánlevelet.
Fotó: Mecseki Tamás

 Igyekeztem a nagyobb, sötétzöld leveleket válogatni, abban van ugyanis több, a mosást elősegítő hatóanyag: a szaponin.  Rálinkeltem a szaponin szóra a wikipédia ide vonatkozó szócikkét, de igazából a wikin is a Römpp Vegyészeti Nagylexikonból idéznek. Ígérem, a szaponin hatásaira visszatérek, beszerzem egy vegyészmérnök véleményét, illetve megkeresem az MTA Növényvédelmi Kutatóintézetét a kérdéseimmel, hogy megnyugtassalak benneteket, magamat, hogy szabad borostyánlevéllel mosni, vagy jobb csak mosószódát használni:).... biztató lehet azonban az a gyakorlat, hogy mosásra hosszú-hosszú évek óta használnak mosódiót, amely szintén szaponin tartalma miatt alkalmas erre, így nem félek a próbától. Ráadásul a borostyán egyértelműen kevesebb figyelmet és publicitást kap, és érdekel, miért.

De térjünk vissza a gyakorlathoz: 3 féle módszert próbáltam ki (és még vannak ötleteim:))

Az első kicsit macerásabb,  de az se nagyon: a hazahozott leveleket megmostam, egy kicsit megszárítottam. Majd a felét egy kis meleg vízzel leturmixoltam. Aki nem akarja turmixolni, az egy késsel hasogassa csíkokra, úgy is ragyogóan működik. Most már tudom.
Fotó: Kassai Tini
Én  az egyik turmixgépemet fel is áldoztam erre a célra, de így utólag nektek azt javaslom, hogy ne turmixoljatok. Nem kell. És semmiképp ne használjátok az étel előkészítésre szolgáló gépet borostyán turmixolásra. A szaponin ugyan, főleg ekkora hígításban, ahogy gépi mosásra használjuk, külsőleg ártalmatlan (azért allergiát okozhat) -  és a Römpp Vegyészeti lexikon szerint Amerikában borotválkozószerekhez, szappanokhoz is felhasználják, valamint említik, hogy szokás a szaponint  finom fehérnemű mosásánál is használni - belsőleg azonban veszélyes vegyület. De mondom ennek nagyon alaposan utánajárok. Most azonban csak a technikára fókuszáltam. Túl kíváncsi vagyok én ahhoz, hogy várjak:)

De lépjünk tovább: a leturmixolt borostyánmasszát egy kicsit hagytam állni. Szerintem pont úgy néz ki, mint a spenót, híg zöld löttynek tűnik. Szinte teljesen szagtalan, illetve olyan kis növény-vad szaga van... mint amikor gyerekkorunkban játszottunk, és vízből, levelekből, gyomnövényekből "levest főztünk". Nosztalgiáztam ám egy jót fölötte.
Körülbelül 10 perc "állás" után a mosógép fölött egy használaton kívüli zokniba öntöttem, így a leve rögön a dobba került, a massza meg szépen a zokniba.
Bekötöttem a zokni száját és a dob aljára raktam.

1. Mosóborostyán turmixolva
Vegyes, színes ruhákat tettem a mosógépbe, barnát, zöldet, szürkét - normál mennyiséget, mint máskor is. A gépet 40 fokos, 45 perces mosásra állítottam. Máskor is ezen a programon mosom ezeket a színeket. Öblítő helyett 5 csepp narancs olajat töltöttem az öblítőtartályba - és el ne felejtsem leírni- a próbát megelőzően egy deci 20%-os ecettel végeztem egy tisztító mosást a gépben, hogy minden esetleges mosószer maradványt eltüntessen. Csak a borostyán hatása érvényesüljön.

Jelentem: érvényesült!

A ruhák álom puhák, tiszták, és a narancsolajnak köszönhetően illatosak.
Persze az csak később jutott eszembe, hogy pont a puhaság elérése miatt kellene egy kis ecet is a vízbe. Az ecet ennél az első mosásnál elmaradt, de nem bánom, mert ecet nélkül is működött a kísérlet.

2. Borostyánlevél egészben
A második módszer szerint a leveleket minden előzetes hókuszpókusz nélkül ugyanabba a zokniba kötöttem, amibe az első adagot. Bekötöttem a száját, a dob aljára került 2 evőkanál mosószóda mellé. A mosószóda ( a nátrium karbonát - Na2C03) általános tisztító, zsíroldó és vízlágyító szer. A csomagolása alapján (ami sajnos műanyag.....) könnyen lebomló, foszfátmentes mosószer, amelynek a natrium karbonát mellett NINCS semmilyen más összetevője. Én kis kiszerelésben tudtam megvenni, kétkilós zacskóban, a helyi bioboltban. A 2 kiló szóda 645 Ft-ba került. A leírás szerint egyébként 4 kiló ruha mosásához olyan 1 csapott evőkanálnyi mosószóda szükséges. Ha nagyon szennyezettek a ruhák, áztassuk elő azokat, ilyenkor 5 liter meleg vízhez 2 evőkanál szódát adjunk és áztassuk a ruhákat körülbelül 2 órán át.

Én most nem áztattam:) világosabb színű, halványszürke, rózsaszín, sárga ruhákat pakoltam be a gépbe. Többnyire pólókat, zoknikat. Oké, az egyik pár rózsaszín zokni, kaphatott volna néminemű áztatást... helyette jött a borostyánlevél, a szóda, a narancsolaj és 40 fokos gépi mosás 45 percig. Ecetet most se öntöttem a mosáshoz.

És a dolog pont annyira oké, mint első körben. A ruhák tényleg tiszták, tényleg pihe-puhák. És ez itt nem a reklám helye.... a borostyánnak, nem kell reklám.

3. Borostyán levéllel még egy kör
Harmadjára egyszerűen bennhagytam a már felhasznált leveleket, nem volt több itthon, meg kíváncsi voltam, két mosást is kibírnak e a levelek. A levéllel teli zacskó mellé megint beszórtam egy kis mosószódát, narancsolaj került az öblítőtartályba. Amikor lejárt a program, kinyitottam a fedelet, az öblítőtartályba öntöttem egy evőkanál ecetet és egy gyors öblítőprogramot indítottam el, csak ecettel. Azért, mert harmadszorra csak feketéket mostam, és állítólag a mosószóda nyomot hagyhat a fekete ruhákon, ha nincs a vízben ecet.

Összefoglalom  a tapasztalatokat:

  • A borostyánlevél aprítva, de előkészítés nélkül is hatékony mosó-alapanyag általános mosás esetén. Általános mosáson a nem túl szennyezett, tulajdonképpen csak a frissítő mosásra szoruló (poros/beleizzadtam/egyszervoltrajtam) ruhákra gondolok.
  • Ebben az esetben egy adag (olyan 4 kiló) ruhához 6-10 nagy levélre van szükség. SEMMI MÁS.
  • Nyugodtan használjátok fel még egyszer a leveleket. Kétszer is hatékony.
  • Én narancsolajat használtam illatosításra, de anélkül is jó a mosás, illetve más, kedvetekre lévő természetes aromát is használhattok. - Egyébként száradás után elillant a narancsillat:) szóval teljesen felesleges, nem marad meg, kár azért a pár perc illatélményért, amíg kiszedjük, teregetjük a ruhákat.... pénzt költeni.
  • Mosószóda nélkül is szuper a borostyán, de a szóda erős zsíroldó hatással bír, ha szennyezettebbek a ruhák, szerintem csapjatok be a levelek mellé egy kanállal.
  • Én nem raktam minden mosás mellé ecetet, de ha szeretnétek, rakjatok nyugodtan. Segít megőrizni a ruhák színét és fertőtlenít is. Plusz megakadályozza a mosószóda lerakódását, nem lesznek foltosak a ruhák.
  • A mosott ruhákat rövid időn belül ki szedni a gépből, ki kell teregetni, mert hamarabb lesz dohos szaguk, mint egyéb esetben. Meggyőződésem egyébként, hogy a hagyományos mosógél-öblítő használatánál is gyorsan kellene teregetni, csak éppen az öblítők viszonylag agresszív illata jobban elfedi a kellemetlen szagokat.

FONTOS: a borostyánlevéllel pont úgy bánjatok, mintha mosószer, vegyszer lenne. Gyerek elöl elzárva tartsátok, meg ne rágja, ne csócsálja, le ne nyelje. De gondolom, a mosógélt se hagyjátok gyerek számára elérhető helyen.

FONTOS: a borostyán szaponintartalmú gyógynövény, amelyet gyógyhatásai miatt sokféle módon alkalmaznak, de ÓVATOSAN bánj vele. Ha borostyánt használsz mosásra és bármilyen- BÁRMILYEN - furcsaságot tapasztalsz a borostyánnal mosott ruhák viselése esetén, ha allergiás reakcióid vannak - kiütések vagy furcsa foltok, elváltozások a bőrödön - fordulj orvoshoz, és amíg nem zárják ki a borostyánt, mint lehetséges allergizáló szert, addig NE moss vele. Lehet, hogy allergiás vagy rá, nem lehet előre tudni. Az egészséged értékesebb, mint a borostyánon megspórolt pénz.

Én kipróbáltam, maga a technológia jól működik. Holnapra megszáradnak a ruhák, egészen biztosan azt a zöld ruhát veszem fel, amit borostyánnal mostam. Az a ruha testhez simuló- bőrre simuló pamutanyag, egész nap az lesz rajtam.  Ha a szaponinra allergiás vagyok, akkor egészen biztosan lesz tünet. Beszámolok majd a tapasztalatokról.

Szeretném kikísérletezni azt is, hogyan működik a borostyánlevél, ha nem frissen szedett állapotában használom mosásra, hanem szárítva. Ha igen, akkor megoldódik, a honnan szerezzek gyorsan egy kis borostyánt problémakör:) Nagyjából egy hét múlva már írok is nektek erről. (is)

Most viszont számoljunk egy kicsit:

Elvégre ez a lényege a borostyános mosásnak, hogy megfogjuk a pénzt.

Egy 3 literes mosógél (legyen most a Tomi) hivatalosan 60 mosásra elég,  nyilván ennek éves mennyisége háztartásonként változó. De legyen egy kisgyerekes család, ahol ez a 3 liter  2 hónapig elég. (alul számolok, ugye?) Jöhet még e mellé spéci, kifejezetten fehér ruhákra szánt más termék is, az 1 literes termék olyan 800- 1000 Ft-ba kerül. Ez havi egy 1000 -est jelent. A Tomi meg, ha a Tescóban vesszük, körülbelül 2200 Ft. Ehhez jön még az öblítő. Legyen a kék Lenor, mert az sok helyen kedvenc, annak literje olyan 600 Ft, attól függ, hol vesszük meg. Havonta 2 liter simán elfogy.  (Fogadjunk) Az 1200 Ft.

Havi szinten ez azt jelenti, hogy 3300 Ft ment el mosószerre. Ez egy évben 39.600 Ft.

Nézzük a borostyános megoldást:)

A borostyán ingyen van. A mosószóda kilója (nem spórolósan vásárolva, ennél sokkal jobb áron is lehet venni, rendelni, 10 kilós csomagban vásárolni nagykereskedésekben) 322 Ft. Ahogy nézem, kilója 100 mosásra egészen biztos elég lesz ( ha minden mosásnál csak 1 evőkanállal használok). A narancs illóolaj üvege (10 ml) olyan 900 Ft, de ez is függ a beszerzési helytől. És persze nem kötelező használni. Mert nélküle is puhák lesznek a ruhák. Én azt figyeltem meg, hogy öblítő nélkül, mindig olyan kemények, kellemetlen tapintásúak lettek a ruhák, ezért kellett az öblítő. EDDIG. De az illóolaj elhagyható. Az ecet literje körülbelül 150 Ft, én ma ennyiért vettem a 20%-os ecetet egy kisboltban. Egy hónapig elég lesz.

Ez havi szinten, összesen: 1322 Ft. Éves szinten 16.464 Ft- ba kerül a mosás. Akkor, ha ragaszkodunk az illathoz. Szerintem én elhagyom. Kipróbálom milyen a mosott ruha természetes illata. Ráadásul akkor a havi mosásra szánt pénz az csupán 422 Ft.

Amennyiben ti viszont ragaszkodtok az illatosításhoz, akkor is lényeges lehet az eddigi gyakorlat és a borostyános módszer között a különbség. Éves szinten a fenti példát alapul véve,  23. 136  Ft-ot lehet megspórolni. Meg tudjuk fogni a pénzt. És az élővizeink is tiszták maradnak.

Egyébként így néz ki a borostyán levél kétszeri felhasználás után:


Egy kicsit merevebbek a levelek, de a színüket egyáltalán nem veszítették el. Láthatóan jól bírták a gyűrődést is:)

MARADTAK BENNEM KÉRDÉSEK

Ugyanakkor egy tucat kérdés merült fel bennem, amire ígérem válaszokat keresek. Addig tesztelek, addig kutatok, amíg nem tudok magabiztos válaszokat adni. Plusz túl régóta dolgozom újságíróként ahhoz, hogy tudjam, bennetek is merülnek fel kérdések, amikre kötelességem lesz válaszolni, ha már ehhez a témához nyúltam. Például ilyenek:

  • Ha ennyire fantasztikus, akkor miért nem lehet erről olvasni ennél több helyen, alig említi cikk a borostyán - mosás kapcsolatát.
  • Miért nem terjedt el, mint a mosódió?
  • A pasim autószerelő. (mondjuk) A borostyán kiszedi az olajfoltokat a ruhából?
  • A gyerekem állandóan maszatol.... vajon a kaki, hányás, répa kombóval is megbirkózik?
  • A vért kiszedi?
  • Próbáltad erősen szennyezett konyharuhákon is a borostyánt?
  • Milyen az illata a ruháknak száradás után?
  • Kell vasalni utána? Könnyebb vasalni, ha borostyánnal mosok?
  • Most akkor mérgező vagy nem mérgező?
  • Nem lesz baja a mosógépnek a borostyántól?
  • Kisbabának is moshatom vele a ruháit?
  • Pelenkát moshatok vele?
  • A borostyán fertőtlenít is?
  • Alsóneműt, bugyit moshatok vele? Kiszedi az esetleges foltokat?
  • Kézi mosásra is alkalmas? Annak mi a pontos módszere?
  • Fehér ruhák esetén működik? Nem szürkülnek be tőle?
  • A színes ruhák színét nem fakítja ki?
  • Ha csak borostyánt használok hosszú ideig - nem tesz kárt a szövetben?
  • Egyformán lehet használni pamut, műszálas, keverék, gyapjú és selyem anyagoknál is?
  • A borostyán csodaszer?
  • Jobb mint a mosódió?
  • Jobb, mint a vadgesztenye?
  • Teszteled a vadgesztenyét is?:):)
  • Azt is megírod, ha mégsem jó a borostyán????


Egyszóval a következő cikkben, cikkekben válaszolok minden kérdésre. Tegyétek fel azokat nyugodtan, akár az fb oldalamon, akár itt a blog oldalán. Már tudtok közvetlenül levelet írni hozzám. 









Megjegyzések